Gode råd til kaliumbegrænsning

9 hurtige råd til begrænsning af kalium i maden.

Sådan kan du begrænse kaliumindholdet

9 råd til at vælge føde- og drikkevarer med et lavere indhold af kalium:

  • Drik eller spis højst 1½ dl mælk og surmælksprodukt (f.eks. yoghurt) dagligt. Vælg i stedet sojamælk, rismælk, havremælk, sojayoghurt eller havreyoghurt.
  • Drik højst 2½ dl kaffe eller ½ l frysetørret kaffe (f.eks. Nescafé) dagligt. Drik gerne te.
  • Begræns mængden af chips. Vælg eventuelt ostepops eller flæskesvær i stedet.
  • Spis højst 100-200 gram frugt dagligt. Vælg typer med lavt indhold af kalium, f.eks. æbler, pære og blåbær (se eventuelt liste over kaliumindhold i frugt).
  • Spis højst 100-200 gram rå grøntsager dagligt. Vælg typer med lavt indhold af kalium, f.eks. agurk, løg og grøn peber (se eventuelt liste over kaliumindhold i grøntsager). Spis gerne ubegrænsede mængder af kogte grøntsager, hvor op til 50 procent af kaliumindholdet koges ud. Brug derfor ikke kogevandet til madlavning efterfølgende. Kartofler skrælles og deles før kogning.
  • Undgå frugt- og grøntsagsjuice. Brug Hypo-Fit gel eller druesukkertabletter ved lavt blodsukker.
  • Begræns nødder til cirka 10 stk. dagligt, og undgå tørret frugt. Vælg müsli uden tørret frugt.
  • Begræns mængden af kakao, chokolade, marcipan og nougat.
  • Brug ikke salterstatninger som f.eks. Seltin. Undlad at salte maden, men brug i stedet krydderier (f.eks. citronpeber).
Redaktør