Når et barn får type 1-diabetes, griber det ind i familien. Der mangler dog viden om, hvilken betydning type 1-diabetes har for hele familiens trivsel. Dette gælder særligt i teenageårene, som er en udfordrende periode for barnet og familien.
Formålet med ph.d.-projektet er at undersøge, hvad type 1-diabetes hos et barn betyder for familielivet og barnets vej mod at blive teenager.
Ved at sætte fokus på præ-teenagere (9-12 år) og deres familier kan studiet bidrage til at forebygge udfordringer med type 1-diabetes i teenageårene.
Projektet er baseret på et kvalitativt design, der omfatter workshops og interviews. Der er afholdt fire workshops med præ-teenagere med type 1 diabetes (n=17), deres forældre (n=26) og søskende (n=14). Til de fire workshops blev der anvendt dialogværktøjer til at fremme refleksion om familielivet med type 1 diabetes. Desuden er der gennemført 18 interviews med præ-teenagere. I interviewene blev der gjort brug af fotos som metode til at få indsigt i emner, som var vigtige for præ-teenagere.
Teoretisk er projektet inspireret af sundheds- og sygdomssociologi med henblik på at få en nuanceret forståelse for præ-teenageres og deres familiers oplevelser af og håndtering af diabetes.
Samarbejdspartnere
Ph.d.-projektet er et samarbejde mellem Steno Diabetes Center Copenhagen og Institut for Psykologi, Københavns Universitet.