Mad og forhøjet blodtryk ved type 1 diabetes

Selvom du er i medicinsk behandling for forhøjet blodtryk, kan du selv være med til at sænke dit blodtryk med forskellige livsstilsændringer.

Tænk over

  • spiser du for meget salt?
  • spiser du for meget mættet fedt?
  • spiser du for få fiberrige madvarer?
  • har du brug for at tabe dig?
  • drikker du for meget alkohol?
  • ryger du?
  • får du for lidt motion?

Hvis du kan svare ja til blot et af ovenstående spørgsmål, så kan du gøre noget godt for dig selv og din sundhed ved at ændre på det. Det vil også gavne dit blodtryk.

Hvad kan du gøre for at sænke et blodtryk, der er for højt?

  • Spar på saltet (max 6 g salt om dagen)
  • Vælg Nøglehulsmærkede fødevarer, og spis så lidt fastfood og snacks som muligt.
  • Vælg magert (max 10 g fedt/100 g), og erstat det usunde mættede fedt (fx smør, fløde, fede kød- og pålægstyper) med det sunde umættede fedt (fx fisk, nødder, mandler, minarine, flydende margarine, raps- og olivenolie)
  • Vælg fiberrigt (grove kornprodukter mindst 8 g kostfibre/100 g, tørrede bælgfrugter).
  • Vælg Fuldkornsmærket, når du køber ind
  • Spis 2-3 stk. frugt og mindst 300 g grøntsager dagligt
  • Spis gerne fisk hver dag, fx til frokost, eller flere gange om ugen til aftensmad svarende til ca. 350 g/ugen
  • Spis/drik ¼ - ½ liter mager (<1,5 g fedt pr. 100g) og sukkerfrit mælkeprodukt dagligt
  • Tab dig, hvis du er overvægtig
  • Drik kun lidt alkohol (maks. 1 genstand pr. dag, hvis du er kvinde, og maks. 2 genstande pr. dag, hvis du er mand)
  • Hold op med at ryge (se Hjælp til rygestop)
  • Bevæg dig min 30 min dagligt (alt tæller med: flere daglige skridt, indkøbsturen, havearbejdet og lignende), og få pulsen op (så du føler dig forpustet) mindst to gange om ugen i mindst 20 min.

Begræns saltindtaget
Hvis du vil nedsætte dit blodtryk, kan du med fordel begrænse dit saltindtag. Spiser du for meget salt, kan det være med til at øge dit blodtryk. Er du allerede i behandling med blodtrykssænkende medicin, men spiser meget salt, kan det nedsætte medicinens virkning.

Færdige forarbejdede fødevarer, kantinemad og fastfood, bidrager med 70-80 % af det salt vi indtager. Du kan selv gøre følgende for at begrænse dit indtag af salt:

  • Begræns dit indtag af færdigforarbejdede fødevarer. Salt findes især i færdigretter, fastfood, saltede chips og snacks, røgede kød- og fiskeprodukter og saltlakrids.
  • Vær opmærksom på at brød- og morgenmadsprodukter også bidrager væsentligt til vores saltindtag.
  • Gå efter Nøglehulsmærkede fødevarer, når du køber ind. Der stilles krav til saltindhold i dem
  • Undgå saltbøssen på bordet. Smag på maden, inden du drysser salt på
  • Tilsæt så lidt salt som muligt ved tilberedning af kød, fisk og fjerkræ
  • Kog kartofler, pasta og grøntsager uden salt 

Når du køber ind, kan du på varen læse, hvor meget salt fødevaren indeholder. Indholdet af salt er angivet på varedeklarationen under næringsindholdet.

Hvor meget salt?
Hver dansker spiser gennemsnitligt ca. 8 -10 gram salt dagligt. Af hensyn til dit helbred bør du ikke spise mere end 5-6 gram salt om dagen.

 


Referencer

Danskernes kostvaner 2003-2008 Hovedresultater. DTU Fødevareinstituttet, 2010.

Kostbehandling ved type 1 diabetes 2011. Rammeplan. Foreningen af Kliniske Diætister 2011.



Redaktør