Forebyg komplikationer

​Du kan selv gøre meget for at undgå eller begrænse udviklingen af følgesygdomme.

En sund livsstil, et stabilt blodglukose, blodtryk og kolesteroltal er med til at mindske risikoen. Vi har neden for listet nogle gode råd:

  • Gå til regelmæssig kontrol i et diabetesambulatorium eller hos din praktiserende læge. Få målt din HbA1c og bliv undersøgt for senkomplikationer.

  • Kend dine diabetestal og dit mål for hvad de skal være (HbA1c og middelblodglukose). Læg en plan med din behandler for hvordan du opnår og holder en god regulering.

  • Mål blodglukose i hverdagen og lær, hvordan du skal handle på dine målinger.
    Har du svært ved at opnå en HbA1c du er tilfreds med, kan et intensivt forløb i Stenos daghospital hjælpe dig til at holde fokus og få justeret din behandling.

  • Gå til regelmæssig kontrol af dine øjne
    Øjenforandringer giver i langt de fleste tilfælde ingen symptomer. Derfor er undersøgelse med fotografering af øjets nethinde den eneste mulighed for at observere forandringer. Tidlige stadier af øjenforandringer kan behandles med laser.

  • Hvis du ryger – hold op
    Rygning er i høj grad med til at forværre din diabetes og øge din risiko for komplikationer i nyrer, øjne og i blodkar. Desuden nedsætter det sårhelingen, hvis du har fodsår.

  • Kend dit blodtryk - få det målt regelmæssigt
    Tag blodtryksmedicin, hvis du har fået det ordineret af din læge.
    Regelmæssig motion og nedsat forbrug af salt er med til at nedsætte blodtrykket en smule.

  • Kend dit kolesterolstal
    Få det målt efter aftale med din læge.
    Tag kolesterolmedicin, hvis du har fået det ordineret af din læge.
  • Tjek dine fødder regelmæssig
    Mange mister evnen til at mærke rifter, små sår og lignende. Derfor er det vigtigt hver dag at undersøge og pleje fødderne.
  • Hold øje med vægten – accepterer ikke vægtstigning
    Søg rådgivning hos en diætist, hvis du har brug for hjælp til at lægge en kostplan.
  • Vælg kulhydrater, som giver et stabilt blodglukose
    Lær at kende forskel på hurtige og langsomme kulhydrater i forskellige fødevarer. Deltag evt. på et af vores kurser om kulhydrater.
       
  • Bevæg dig hver dag / dyrk motion.
    Find ud af, hvad du kan og har lyst til og få det passet ind i din hverdag. Gør det evt. sammen med andre.
  • Dyrk dit netværk.
     Vær sammen med venner og familie og/eller mød andre med diabetes
Redaktør