Viden fra SDCC skal være til at stole på

​Forskningsresultater fra Steno Diabetes Center Copenhagen (SDCC) skal i medierne, men det skal ske på en etisk forsvarlig måde. Hvordan diskuterede 70 medarbejdere forleden på et kick-off-seminar om ansvarlig forskningsformidling.

Vent...

"Tilliden til videnskaben skal vi værne om, derfor skal vi forske på ærlig og redelig vis. På samme måde skal offentligheden kunne stole på den forskning, vi formidler".

Sådan indledte SDCC-direktør, Allan Flyvbjerg, et seminar om ansvarlig forskningsformidling for flere end 70 medarbejdere, som torsdag 27. september havde taget turen til Comwells konferencelokaler i Holte.

Formålet med seminaret er at finde fælles forståelse og fodslag for, hvordan SDCC kommunikerer forskningsnyt til omverdenen, uden at give køb på troværdighed eller omdømme.

Allan Flyvbjerg lagde i sin velkomst vægt på, at der mere end nogensinde er brug for ærlig og troværdig forskningsformidling – og forskere – som kan dæmme op for falske nyheder, halve sandheder og selvbestaltede sundhedsguruer, som får plads og taletid i medierne, både på de sociale og i de traditionelle.

"Vi er forpligtede til at øse ud af vores viden, men mange forskere tøver, fordi de ikke har tillid til, at deres forskning bliver behandlet loyalt af medierne. Det er min forventning, at vi med denne proces kan skabe mere tillid til at samarbejde med medier og journalister, eksempelvis ved at beskrive rammerne for, hvordan SDCC formidler forskning i medierne", sagde Allan Flyvbjerg.

Fra kompleks til spiselig viden

Thomas Hoffmann, journalist fra videnskab.dk, deltog som mediernes repræsentant. Han har i årevis omsat kompleks viden til journalistik i mundrette bidder og har især dækket sager om fusk og fup i forskningssammenhænge. Han bekræftede, at journalister er vanedyr, generelt ikke særligt vidende og fortravlede. Til gengæld er de lydhøre, hvis de får serveret en god forskningshistorie. Det er i dette krydsfelt, at forskere har brug for et kodeks for formidling, så en forskningshistorie ikke bliver vinklet for skarpt eller 'oversolgt', som det hedder i journalistjargon.

"Grundlæggende er SDCC troværdig. Det er et godt afsæt for at trænge gennem medierne med jeres budskaber, uden at I behøver at oversælge", lød det fra Thomas Hoffman, som gav disse råd til forskere, som gik i medierne:

"Tænk over, hvad I siger, skriv forbehold ind i pressemeddelelserne og bed om at se citater".

Deltagerne på seminaret brugte eftermiddagstimerne på at diskutere dilemmaer og faldgruber i forskningsformidling. Pointerne fra disse diskussioner danner afsæt for SDCC's rammer for ansvarlig forskningsformidling.

Redaktør

Kommentarer 

Du skal være logget ind for at benytte denne funktionalitet.

Opret profil
RSS kommentarspor Tilmeld kommentarspor