Formål
At øge fastholdelse af elever og styrke deres læring gennem forøget trivsel, fysisk velvære og fællesskabsfølelse
Indhold
Indsatsen blev gennemført i Roskilde Kommune på to erhvervsskolehold med forskellige elevforudsætninger (en almindelig klasse og en såkaldt flex-klasse) og blev afsluttet i 2010
Indsatsen består af faget ’Leg og Læring’, der i fire lektioner om ugen introducerer såkaldt ’playbuilding’, hvor eleverne afprøver lege og spil i skolens undervisning. Der er fokus på fire elementer: Inklusion, samarbejde, kommunikation og kreativitet. Gennem Playbuilding får deltagerne syn for de sociale og kreative kvaliteter, som legen rummer, og ser hvordan de kan tages med ind i hverdagen. Hensigten med faget var at udvikle et koncept, som på mere permanent basis kan indgå som en del af tilbuddene til elever i grundforløbet
Målgruppe
Erhvervsskoleelever
Omkostninger
Ingen information herom, men andre ydelser leveret af Gerlev Legepark har en brugerbetaling på mellem 5-15.000 kr.
Hvem kan varetage aktiviteten?
Instruktører fra Gerlev Legepark
Evalueringsresultater og praksiserfaringer
Praksiserfaringer (observationer, interviews og spørgeskemaer til elever) fra projektet gennemført i 2010:
Projektet gav mange og blandede resultater. Der er ingen samlede konklusioner, men det var tydeligt, at faget Leg og Læring ikke bør udbydes som et særskilt fag med 4 lektioner om ugen
Styrken ved idrætslegene er, at legenes struktur og dynamik er med til at etablere fællesskab
Playbuilding kan bruges som afbræk i undervisningen, som små øvelser i koncentration, som ’icebreaker’ eller samarbejdsøvelser, som kan integreres i idræts- og sundhedsundervisning, men ikke bør udbydes som et selvstændigt fag
Det er vigtigt at evaluere og bearbejde elevernes oplevelser, hvis det skal fremme læring og dannelse
Afsendere af indsatsen
Roskilde Handelsskole og Gerlev Legepark
Læs mere her:
Gerlev Legepark: Om 'Playbuilding'
Dokumenter i PDF-format:
Mere om indsatsen.pdf