Formål
At skabe et innovativt læringsmiljø og fremme fællesskaber og socialt samvær
Indhold
Et afsluttet projekt på Struer Gymnasiums HG-afdeling i perioden 2009-2011, som indebar:
Udvælgelse af unge mentorer samt kursus for dem
Nedsættelse af projektgruppe bestående af: klasselærere, studievejleder, skoleledelse, de nye unge mentorer og en tovholder
Igangsættelse af introforløb, lektiecafe og dagligdag for nye elever og unge mentorer
Opfølgning, justering og evaluering
Mentorerne rekrutteres til opgaven via præsentationer for klasserne, en ”jobannonce” og i nogle tilfælde et prik på skulderen. De unge mentorer er mentor for enkelte elever, som i løbet af en samtale med skolens studievejleder allerede inden skolestart har udvist tegn på behov for ekstra støtte. Mentor er ligeledes tilknyttet hele dén klasse, som mentee tilhører – mentor hjælper dermed med til at støtte klassen som helhed (det sociale miljø) - bl.a. via en lektiecafé - og mentor kan i enkelte tilfælde spotte nye mentees (fx elever, der ikke trives socialt). Alle nystartede elever møder således mentorerne, men der vil efterfølgende blive udført et differentieret mentorarbejde
Der afholdes projektgruppemøde hver anden måned, hvor alle lærerne, klasselærerne, tovholder og uddannelseschefen mødes og gennemgår elevernes trivsel, fravær og behov for støtte. Derigennem aftales også mulighed for at anvende de unge mentorer og i givet fald hvordan
Målgruppe
Nye elever på ungdomsuddannelser
Omkostninger
Ingen information herom
Hvem kan varetage aktiviteten?
Det vides ikke, hvem der har gennemført træning af de unge mentorer eller hvad denne træning specifikt indebærer, men det kan fx være relevante kommunale medarbejdere eller en studievejleder. Det er den samlede projektgruppe, der er ansvarlig for at planlægge og gennemføre fællesskabende aktiviteter såsom introforløb
Evalueringsresultater og praksiserfaringer
Der er ikke foretaget en evaluering af projektet, men følgende praksiserfaringer udspringer af mentorordningen1:
Elev til elev- kontakt giver større mulighed for at nå de elever, som klasselæreren hidtil har haft svært ved. Mentees er typisk mere lydhør overfor jævnaldrende elever
Kollektive beskeder og information fra mentorerne til hele klasser bliver modtaget mere åbent
Mentorordningen har vist sig at være et værktøj, der kan styrke det sociale miljø på skolen
Mentorerne vokser med opgaven og får dermed udforsket og opøvet nye personlige kompetencer. Desuden skærper det kravet til mentors faglige styrker, at mentees til tiden efterspørger lektiehjælp
Mentorordningen kræver imidlertid også en konstant opfølgning og justering i projektgruppen, herunder er det vigtigt med regelmæssige samtaler og support til mentorerne
Det er vigtigt at involvere hele lærerstaben
Afsendere af indsatsen
Struer Gymnasium HG-afdeling
1 Praksiserfaringerne er opsamlet i forbindelse med en intern kortlægning foretaget af SDCC i 2015