Formål
At iværksætte livsstils- og trivselsforandringer blandt elever på ungdomsuddannelser
Indhold
DSU er et afsluttet projekt, som blev gennemført i et samarbejde mellem et gymnasium, en erhvervsskole og en produktionshøjskole i Svendborg i perioden 2004-2006. Projektet bestod af flere delindsatser, hvoraf følgende adresserede fysisk aktivitet:
Temadage med øget fokus på motion i skoletiden, fx idræt på skolens område eller i lokalområdet
Etablering af bl.a. en sundhedsfremmepolitik på skolen og idræt som valgfag
Fysisk aktivitet i pauserne: Indbefatter nye udendørs bordtennis- og basketballfaciliteter
Den gode cirkel: Individuelle træningsprogrammer til eleverne, samtaler med en sundhedskoordinator (en lærer på skolen), fokus på sammenhæng mellem krop og sind via bl.a. yoga samt motion som en fast ugentlig aktivitet i to timer på skolen
”Kom i form til at komme i lære”: et 5-ugers projekt med en blanding af teori og praktik vedrørende kost og motion
Målgruppe
Elever på ungdomsuddannelser, herunder erhvervsskoleelever
Omkostninger
Sundhedskoordinatorer, som består af mindst én udnævnt lærer fra skolen, fik tildelt 40 timer pr. skoleår i projektperioden til at varetage alle aktiviteter. Det daværende Fyns Amt dækkede 20 af disse timer, mens skolen selv dækkede de resterende timer. Herudover var det op til de enkelte skoleledelser at tildele økonomi og lærertimer i projektet
Hvem kan varetage aktiviteten?
Sundhedskoordinatorerne var hovedansvarlige for temadag, etablering af fysisk aktivitet i pausen, varetagelse af ’Den gode cirkel’ samt ’Kom i form til at komme i lære’, mens det var skoleledelsens ansvar at udarbejde og implementere skolens sundhedsfremmepolitik, eventuelt i samråd med sundhedskoordinatoren
Evalueringsresultater og praksiserfaringer
Evaluering foretaget af Center for Ungdomsforskning i 2006, baseret på kvantitative og kvalitative metoder. Følgende anbefalinger fremhæves:
Et problem optræder sjældent isoleret, hvorfor det anbefales ikke blot at fokusere på ét afgrænset indsatsområde
Det anbefales, at man fremover laver en skolepolitik, der er orienteret mod at gøre arbejdet med sundhed, trivsel og livsstil til en integreret del af skolernes virke som helhed.
Det anbefales at udpege centrale nøglepersoner på skolen, der kan varetage indsatsen
Det er en stor fordel at inddrage de unge så meget som muligt i alle faser og på alle niveauer af indsatsen, f.eks. gennem ung-til-ung
Inddrag også gerne forældrene, idet de i høj grad former de unges normer, adfærd og rutiner
Afsendere af indsatsen
Fyns Amt i samarbejde med ungdomsuddannelserne i Svendborg
Læs mere her:
Dokumenter i PDF-format:
Ung og sund.pdf