Fodøvelser

Fodøvelser kan være med til at forebygge stive led, så du bevarer dine fødder smidige og stærke.

Fodøvelser kan være med til at forebygge stive led, så du bevarer dine fødder smidige og stærke.

Hvorfor fodøvelser?

Fodens naturlige form kan ændre sig med årene. Har man diabetes og nervebetændelse (neuropati), kan det påvirke led og muskler, og dermed din balance, gangfunktion og føddernes bevægelighed. Derfor er det vigtigt at lave fodøvelser.

Når du laver fodøvelser, træner du dine muskler og led i fødderne. Det kan være med til at forebygge stive led, så du bevarer dine fødder smidige og stærke. Blodcirkulationen kan også forbedres ved bevægelse.

Sådan gør du

Når du laver fodøvelser, skal du have tålmodighed. Nogle af øvelserne vil være svære at udføre i begyndelsen. Støt dig eventuelt til en væg eller stol, når du står op. Lav øvelserne hver dag, og oplev fremgang i føddernes bevægelighed.

Illustration viser fod med pile der signalerer rotation i ankelledet.
Drej foden rundt i en cirkel, med og mod uret. Vip derefter op og ned med foden, så anklen aktiveres.
Illustration viser fod med spredte tæer.
Spred tæerne, og prøv at få storetåen ud, så langt du kan.
Illustration viser fod med opadpegende tæer.
Stå på gulvet, og vip tæerne op og ned, på skiftevis den ene og den anden fod.
Illustration af fodøvelse
Læg vægten på tæerne, og løft hælene fra gulvet. Støt dig evt. til en væg.
Illustration vider fod der krammer en  klud.
Læg en avisside eller en klud under tæerne, og krøl den sammen udelukkende ved hjælp af tæerne.
Illustration viser fod der skal forsøge at samle en blyant op.
Saml en blyant op med tæerne.
Illustration af fodøvelse
Læg en blød bold på gulvet og rul den med foden, mens du sidder på en stol.

Læs mere om diabetes og fødder på www.videncenterfordiabetes.dk

Redaktør