Gode råd til fosfatbegrænsning

Otte hurtige råd til begrænsning i fosfat i maden.

8 forslag til begrænsning af fosfatindholdet i mad og drikke.

  • Drik eller spis højst 1½ dl mælk eller surmælksprodukt eller 1 skive ost (25 g) dagligt. Vælg i stedet sojamælk, rismælk, havremælk, sojayoghurt eller havreyoughurt som alternativ til mælkeprodukter og friskost (f.eks. Pikant eller Philadelpia ost), hytteost, rygeost eller flødeost som alternativer til ost.
  • Undgå at spise smelteost (f.eks. rejeost og skinkeost) og pizzaost og begræns mængden af parmesan ost. Vælg i stedet friskost eller flødeost.
  • Spis højst 2-3 hele æg om ugen. Æggehvider kan spises frit.
  • Spis højst 1 dl grovvalsede havregryn eller müsli dagligt, og brug gerne havremælk til. Bland gerne havregryn og cornflakes, f.eks. 1 dl af hver, eller lav havregrød, så du spiser en mindre mængde gryn.
  • Undgå tilsat fosfat i mad og drikke (E-numrene E338, E339, E340, E341, E343, E450, E451 og E452). De findes især i pålæg, smelteost, cola (alle typer - også light), Faxe Kondi (også light) og industrielt fremstillet finere bagværk (f.eks. gifler). Økologiske produkter indeholder som udgangspunkt ikke tilsat fosfat. Pålæg fra 'Pålækker' og 'Den Grønne Slagter' indeholder ikke tilsat fosfat. Spis gerne fisk og middagsrester til frokost for at undgå tilsat fosfat.
  • Vælg andre sodavandstyper end cola (alle typer - også light), Faxe Kondi og Faxe Kondi Free for at undgå tilsat fosfat. Vælg i stedet appelsin light, hindbær light, Top Form light, Sprite light og tonic light.
  • Begræns nødder til ca. 10 stk. dagligt.
  • Begræns mængden af kakao, chokolade, marcipan og nougat.
Redaktør