Mad og diabetes

Vil du vide mere om kulhydrater, og hvordan du kan anvende denne viden, så kan du her finde kulhydratlister, tips og registreringsskema til formålet. Du finder også inspiration til mellemmåltider.

Pdf-fil: Åbner i nyt vindue/ny faneKulhydratlister,(pdf, åbner i nyt vindue)

For de fleste fødevarer angives mængden (i gram eller husholdningsmål) af fødevaren, du skal spise for at få 10 gram kulhydrater. For enkelte fødevaregrupper f.eks. fastfood og lignende angives mængden af kulhydrater i en forslået portionsstørrelse af hver fødevare.

Vær opmærksom på, at værdierne er rundet lidt op eller ned for de fleste fødevarer for at gøre det nemmere for dig. Du skal derfor betragte listerne som vejledende.

Pdf-fil: Åbner i nyt vindue/ny fane Registreringsskema til vurdering af kulhydrater, blodsukker, insulin m.v.(pdf, åbner i nyt vindue)

I skemaet kan du notere:

  • Tidspunktet for måling af blodsukker og den målte værdi (måles lige før dit planlagte måltid)

  • Mængden af alt, hvad du spiser og drikker i løbet af dagen, angivet i i gram eller husholdningsmål

  • Mængden af hurtigtvirkende insulin, som du tager til dine måltider i løbet af dagen

  • Starttidspunkt og type af fysisk aktivitet, herunder også rengøring og havearbejde

Pdf-fil: Åbner i nyt vindue/ny fane​Inspiration til mellemmåltider (pdf, åbner i nyt vindue)
I denne pjece finder du inspiration til gode mellemmåltider. Både de søde og salte mellemmåltider. Du kan også få idéer til, hvad du kan tage med på farten, og så får du et par nemme opskrifter. Vi har angivet kulhydratindhold ved alle mellemmåltiderne i pjecen.

Pdf-fil: Åbner i nyt vindue/ny fane​Tips til din kulhydrattælling (pdf, åbner i nyt vindue)

En grafisk oversigt i A4, hvor du kan se indholdet af kulhydrat i 17 kendte fødevarer.

Pdf-fil: Åbner i nyt vindue/ny fane​Tips til kulhydrattælling (pdf, åbner i nyt vindue)
En grafisk oversigt i A3, hvor du kan se indholdet af kulhydrat i 17 kendte fødevarer (samme som ovenfor). 


Redaktør