Gå til hovedindhold

Indvielse af Niels Steensens Hospital

​​​Lørdag den 5. november 1932 blev Niels Steensens Hospital (NSH) indviet. Der blev budt på kransekagetårne, frugt og madeira, og om aftenen var der middag for særligt indbudte gæster. Om søndagen var hospitalet åbnet for de ansatte og deres pårørende, og om mandagen den 7. november blev de første tre patienter indlagt. ​

Hospitalet havde plads til 20 patienter, og der var adgang for alle - også mindre bemidlede patienter. Taksten var 4 kr. dagligt for indlæggelse på en to personers stue og 12 kr. for enestue. Beløbet dækkede også for indlæggelse af de patienter, som ikke havde mulighed for at betale selv.      ​

Dagligdagen

Det var ikke kun insulinbehandlingen, der var i fokus på det nye Niels Steensens Hospital. Dr. Hagedorn sørgede også for grønne omgivelser med bl.a en æbleplantage, og hospitalet havde på 5 etage en tagterrasse, hvor sengeliggende patienter havde mulighed for at blive kørt ud. 


Hver patient fik ved indlæggelsen lavet to planer, som de skulle følge under indlæggelsen:

  •  behandlingsplan
  •  individuel kostplan på baggrund af en gennemgang af deres kostvaner​

Kilde: Deckert, Torsten: Dr. med. H.C.Hagedorn og det danske insulin-eventyr. Poul Kristensens Forlag 1998.​

Sidst opdateret:
Redaktør
Klik for at scrolle op eller ned p� siden G� til toppen af siden