Steno Diabetes Center Copenhagen er også en internationalt førende forskningsinstitution med fokus på forebyggelse og behandling af diabetes og relaterede komplikationer til diabetes som fx hjertekarsygdom, nyresygdomme, sygdomme i centralnervesystemet og psykosociale forhold relateret til livet med en kronisk sygdom.
Fra privat til offentlig institution
1932 - 2016
Steno Diabetes Center Copenhagen har rødder tilbage til 1932,
hvor læge og forsker Hans Christian Hagedorn sammen med
nobelpristager August Krogh grundlagde Niels Steensens Hospital. Hagedorn navngav hospitalet efter videnskabsmanden, Niels Steensen (på latin Nicolaus Steno), som også var en stor humanist.
Stenos motto
”Ethvert menneske er uerstatteligt og bærer en værdi i sig selv” er fortsat en hjørnesten i Steno Diabetes Center Copenhagens virke og fokus på det hele menneske.
Frem til ultimo 2016 var Steno Diabetes Center et privathospital, som varetog behandling af personer med diabetes fra Region Hovedstaden efter aftaler, der blev fornyet ca. hvert 3. år.
2016 - 2017
Steno Diabetes Center Copenhagen er etableret i en aftale mellem Region Hovedstaden, Novo Nordisk Fonden og Novo Nordisk A/S.
I 2017 blev Steno Diabetes Center overdraget til Region Hovedstaden fra de tidligere ejere, Novo Nordisk A/S, sammen med donationer på 1,35 mia. kr. fra Region Hovedstaden og 2,95 mia. kr. fra Novo Nordisk Fonden over en 10-årig periode.
Visionen er at løfte diabetesbehandlingen i hele regionen til et niveau i verdensklasse, at være et globalt top-forskningscenter og et fyrtårn i diabetesuddannelse.
2017 -
Opgaver (ansvar og finansiering): 
Region Hovedstaden: Patientbehandling, administration og drift af bygningen. Ansvaret for hospitalets overordnede strategi og ledelse varetages af en selvstændig bestyrelse.
Novo Nordisk Fonden: udviklingsinitiativer, klinisk forskning, forebyggelse og sundhedsfremme samt uddannelse.
Steno Diabetes Center Copenhagen flyttede i 2021 ind i en ny bygning ved siden af Herlev Hospital.