SDCC’s
bestyrelse har besluttet at udpege to brugerrepræsentanter til bestyrelsen. Blandt
fem kandidater, som Diabetesforeningen og SDCC indstillede, har bestyrelsesformand
Svend Hartling og centerdirektør Allan Flyvbjerg udpeget Sophie Hindkjær, der er 26 år og har type 1-diabetes,
og Christian Collin, der er 49 år og har type 2-diabetes.
”Brugere, som har sygdommen tæt inde på livet, er jo fantastiske til at give
input til, hvad der er vigtigt for patienten. Når man fx taler om supplerende
behandling eller anden udvikling, så vil de kunne bidrage væsentlig til, at man
dels tager de rigtige beslutninger, men også at man får noget ekstra kvalitet i
beslutningerne, ”siger Svend Hartling, bestyrelsesformand og koncerndirektør i
Region Hovedstaden. ”Vi ser frem til samarbejdet og forventer, at de beriger
vores kunnen i bestyrelsen.”
De to brugere
har netop været på et heldags introduktionskursus, hvor de både fik en større
indsigt i SDCC og i bestyrelsesarbejdet.
”Diabetessagen ligger mit hjerte
meget nært, og jeg ser frem til at bringe
brugerperspektivet op på et af de højeste niveauer, og tale en sag som
jeg er passioneret omkring. Jeg er optaget af læge-patient
forholdet og hvordan det er at leve med type 1- diabetes, både fysisk, men især også psykisk. Jeg har altid selv følt mig velkommen
og forstået som menneske på Steno,” siger Sophie Hindkjær.
”Jeg forventer at være med til at skabe en åben
dialog i forhold til beslutninger, set fra et brugerperspektiv, da jeg selv har
kendskab til hverdagen som bruger. Jeg har desuden, qua mit erhverv, en
erfaringsmæssig viden om strukturer og processer på organisationsniveau, som
jeg håber at kunne bidrage positivt med i bestyrelsesarbejdet”, siger Christian
Collin.
Sophie Hindkjær og Christian Collin er udpeget som tilforordnede for en toårig
periode og deltager første gang på det kommende bestyrelsesmøde fredag den 8.
marts. Som tilforordnede har de fuld adgang til alt bestyrelsesmateriale og til
at deltage på alle bestyrelsesmøder.
Brugerrepræsentation i bestyrelsen er endnu et tiltag i SDCC’s intensiverede
fokus på brugerinvolvering, som har til formål at styrke SDCC i beslutnings- og
udviklingsprocesser. SDCC nedsatte sidste år en brugergruppe med 10
brugerrepræsentanter, som giver input til udviklingen af fremtidens
diabetesbehandling. Ligeledes har der været en brugerrepræsentation i visse ansættelsesudvalg.
I
modsætning til de øvrige hospitaler i regionen, så har Steno Diabetes Center Copenhagen
(SDCC) en selvstændig bestyrelse, der refererer til Regionsrådet i Region
Hovedstaden. De seks personer i bestyrelsen udvides til otte med udpegning af de
to brugerrepræsentanter, Region Hovedstaden har også erfaring med involvering
af brugere i forbindelse med byggerier og projekter på de forskellige
hospitaler.
På det kommende bestyrelsesmøde den 8. marts bydes også velkommen til ny
repræsentant for Københavns Universitet, hvor dekan Ulla Wæver træder ind i
stedet for Birthe Høgh.
Læs mere om
bestyrelsen