Her er brugernes ønsker til fremtidens diabetesklinik

​I foråret gennemførte klinikken på SDCC en stor brugerundersøgelse, som skulle gøre os klogere på ønsker og behov hos dig, der går på SDCC. Nu er resultaterne klar.

Vent...

​"Fortæl os, hvad der er vigtigt for dig."

Sådan lød opfordringen, da klinikken på Steno Diabetes Center Copenhagen i foråret udsendte en stor brugerundersøgelse til alle, der følges her.

Formålet var at blive klogere på brugernes ønsker og behov, så vi kan udvikle og forbedre vores klinik frem mod flytningen til det nye center, som er under opførelse.

"Mange har hjulpet os ved at besvare spørgeskemaet, og for det vil vi gerne sende en stor tak. Jeres besvarelser forpligter, og derfor ønsker vi at dele nogle af resultaterne med jer," fortæller klinikchef Anne-Mette Rosenfalck og ledende oversygeplejersker Dorrit Thorsen.

  • Vigtigt at kende sin behandler: Vi ved, at mange sætter pris på at have et fast behandlerteam, som kender den situation, man står i. Det bekræfter undersøgelsen, hvor 70 procent vægter det at møde den samme behandler hver gang højere end muligheden for selv at bestemme tidspunktet for en konsultation.
  • Længere åbningstid: Samtidig viser undersøgelsen en efterspørgsel på tider, som kan passe sammen med et travlt arbejdsliv. Selvom vi ser størst interesse for at komme i tidsrummet 8-16, er der også en væsentlig del, som ønsker en tid uden for det tidsrum.
  • Undersøgelser samlet på en dag: Undersøgelsen viser også en klar interesse for, at lægesamtaler og undersøgelser samles til et langt besøg samme dag, blandt andet så man kan spare transporttid. Det svarer 77 procent, at de er interesseret i.
  • De fleste foretrækker fremmøde: Vi spurgte også til, hvordan du foretrækker at møde din behandler. Her ser vi et klart flertal – 90 procent – som gerne vil møde op til en konsultation på SDCC. Dog ser vi også en vis interesse at gøre brug af telefon- og/eller videokonsultationer, og nogle skriver, at en kombination vil være det optimale.
  • Gode erfaringer med telefon: Blandt de fleste, som har prøvet at have en konsultation over telefonen, har det været en god oplevelse. Henholdsvis 31 og 43 procent angiver, at telefonkonsultationen fungerede "meget godt" eller "godt".

  • En ny tid skal med hjem: Endelig viser undersøgelsen, at de fleste, 72 procent, gerne vil aftale en ny tid i receptionen, inden de går hjem fra en konsultation på SDCC. Samtidig efterspørger godt og vel en tredjedel muligheden for at booke tider online, såfremt det bliver en mulighed i fremtiden. I så fald er det vigtigt, at man kan vælge behandler og booke flere tider efter hinanden, fremgår det i kommentarerne.

Cirka 4627 brugere – svarende til 51 procent af de ca. 9200 adspurgte - har besvaret undersøgelsen, som blev sendt ud i maj 2020. Den vil nu danne grundlag for arbejdet med at udvikle og forbedre klinikken frem mod SDCC's flytning i 2021 til det nye center, som er under opførelse ved siden af Herlev Hospital.

Der arbejdes på en tilsvarende undersøgelse på børneområdet, da børn med diabetes og deres forældre også vil blive fulgt på SDCC, når centeret flytter til Herlev.

Du kan læse mere om byggeriet her.

Er du interesseret i at dykke dybere ned i undersøgelsens resultater, kan du finde en mere detaljeret gennemgang her



Redaktør

Kommentarer 

Du skal være logget ind for at benytte denne funktionalitet.

Opret profil
RSS kommentarspor Tilmeld kommentarspor