​​

Projekt Trivsel på EUD

​Formål 
At udvikle en politik og et beredskab til støtte for psykisk sårbare unge på erhvervsuddannelser

Indhold
Flerstrenget indsats fra 2009, der i en afprøvning på to forskellige erhvervsuddannelser fokuserede på opkvalificering og udviklingsarbejde på tre niveauer:

Elevniveau:
  • ​Dialogbaseret undervisning: ”Tal om det” omhandlende rusmidler, mistrivsel og psykisk sygdom med efterfølgende rådgivning hos PsykiatriFondens undervisere
  • 2-4 emnespecifikke workshops
  • Tilbud om op til 12 samtaler med en psykolog
Lærerniveau:
  • 2 kursusdage om psykisk sårbarhed og misbrugsproblemer samt redskaber til at støtte sårbare unge
  • 2 seminarer, dels med fokus på skolens holdninger og værdier og dels et skriveværksted med henblik på at udvikle og formulere en politik og beredskab
  • 3 procesmøder, hvor PsykiatriFonden har udarbejdet et udkast til en politik og et beredskab baseret på seminarer
  • Supervision, hvor der arbejdes på løbende refleksion
Organisationsniveau:
  • Udvikling og implementering af politikker og beredskab, som afprøves i praksis
Målgruppe
Lærere, vejledere og elever på erhvervsuddannelser

Omkostninger
Alle aktiviteter på de to deltagende erhvervsuddannelser var finansieret af PsykiatriFonden

Hvem kan varetage aktiviteten?
PsykiatriFondens undervisere varetog aktiviteten i samråd med lærere og eleve

Evalueringsresultater og praksiserfaringer
Center for Ungdomsforskning foretog en kvalitativ evaluering i 2011, baseret på deltagernes erfaringer, viser følgende:

  • ​Eleverne oplevede aktiviteterne som relevante og brugbare
  • Elevernes viden om og forståelse for trivsels- og misbrugsproblemer blev øget
  • Lærerne vurderede processen og aktiviteterne positivt
  • Lærerne har større fokus på trivselsproblematikker og trivsel generelt
  • Projektet har skabt fællesskab omkring arbejdet med sårbare unge
  • Manglende elevinddragelse i formuleringen af politik og beredskab kan gøre det udfordrende at implementere politikken
  • Det er en udfordring at videreføre praksissen efter projektperioden, når PsykiatriFonden ikke længere finansierer aktiviteterne
Afsendere af indsatsen
PsykiatriFonden

Læs mere her:

Redaktør